Korrektur

KorræGtur! eR deT igg lit gaMmeldaaS?


Vi bruger skriftsproget som fælles kommunikationsmiddel. Så er det jo ærgerligt, hvis vi hver især laver vores egne små eller store variationer, for det kunne ende med, at hele skriftsproget bliver en lidt for underholdende gættekonkurrence. Derfor er god fornuft i at bevare et fælles regelsæt for den skriftlige kommunikation.


Et par skrækeksempler:

I et supermarked så jeg skiltet "Dyre artikler", utroligt at man ligefrem reklamerer med høje priser på sine varer.  I et andet supermarked stod der bare "Dyreartikler", der købte jeg så mad til mine sultne katte.


Når det gælder orddelinger, er det heller ikke helt ligegyldigt, hvor man deler ordet. Jeg læste engang om en fodbolds-

piller. Det lød nu noget aparte.


Og sådan kunne jeg blive ved. Budskabet er trængt ind: Formen på din tekst skal afspejle seriøsiteten i dit indhold. Og i markedsføringsbudgettet er det ikke korrekturlæsningen, der tynger budgettet. Men en tekst uden korrektur kan godt have negativ effekt på bundlinjen.


Med min store kærlighed til ord, er mit motto:


                      Korrektur, der dur - Godt ord igen!